”Att reflektera innebär alltid att pröva andra perspektiv, att lyssna och ta ställning till andras perspektiv, att ifrågasätta sin egen syn och andras, för att fördjupa och förändra.
(Att mötas i hälso- och sjukvård, Socialstyrelsen)
Det började på morgonen när jag tog min yngsta son till förskolan. Vid sidan av förskolan pågick det bygge av ett hus, och det fångade verkligen hans intresse. Vi började gå upp tidigare för att hinna stanna och titta på husets utveckling. Det var fascinerande att se hur det växte vecka för vecka.
Efter att ha lämnat sonen på förskolan fortsatte jag min dag med att besöka en omsorgsverksamhet. Mina dagar där innebar samtal med medarbetare, närvaro på personalmöten, genomläsning av journalanteckningar och frågor till verksamhetsledaren. Målet var att förstå deras utmaningar och att få en inblick i deras individuella perspektiv på uppdraget och yrkesrollen.
Efter några veckor blev något tydligt för mig. Medarbetarna på bygget vi följde visste exakt hur de skulle bidra för att skapa ett enhetligt hus. De hade en ritning som alla följde. Men när jag jämförde detta med omsorgsverksamheterna var det inte lika klart vad alla bidrog med eller vad det gemensamma uppdraget egentligen var.
Vissa var inte ens involverade i ”husbygget”, och värre var att några verkade ha för avsikt att riva huset medan några få hade en tydlig bild av ett drömhus de ville förverkliga.
Jag insåg att vi behöver en modell för att tydliggöra det gemensamma ”husbygget”. Därför introducerar jag LEGO-modellen, där varje bokstav representerar en nyckelaspekt:
L – Ledningen och ledarens synsätt och ansvar
E – Enskilda medarbetarens synsätt och ansvar’
G – Gruppens samsyn och samarbete
O – Organisation, mallar, agendor, rutiner
Det är lätt att tro att vi menar samma sak när vi använder samma ord, men om vi inte talar om våra begrepp kommer vi aldrig verkligen veta vad var och en menar. Till skillnad från byggarbetarna måste vi inom omsorgen kommunicera och komma överens om ritningen som alla behöver följa för att skapa samma hus.
I denna a kontext blir ledningens ansvar att uttrycka vilket drömhus de vill bygga och engagera medarbetarna i processen. Varje medarbetare måste ställa sig bakom detta beslut och följa ritningen. Gruppens ansvar är att kommunicera effektivt och hjälpa varandra att växa. Slutligen krävs förändringar och utveckling av vår organisationsstruktur för att skapa de bästa förutsättningarna för att bygga det hus vi alla strävar efter.
Till skillnad från det konkreta husbygget är vårt omsorgshus en ständigt pågående konstruktion. Det kommer aldrig att vara färdigt, men det kan alltid bli bättre. Därför ska vi använda oss av ett systematiskt kvalitetsarbete för att kontinuerligt förbättra och utveckla vårt gemensamma projekt – att bygga ett omsorgshus där varje kloss är nödvändig för att skapa det gemensamma drömhuset.